Whitepaper: Retail challenges onderzoek
De retailsector is volop in de beweging en wordt uitgedaagd op verschillende vlakken. De coronapandemie zorgde wereldwijd voor enorme logistieke uitdagingen, waarvan de gevolgen nog steeds voelbaar zijn middels materiaaltekorten en beschikbaarheid van (internationaal) transport. Het sluiten van havens en fabrieken aan de andere kant van de wereld zorgde ook bij Nederlandse retailers voor grote problemen – en deze zijn nog altijd zichtbaar.
Ondertussen moeten retailers omgaan met een ongekende inflatie en krapte op de arbeidsmarkt. Grondstofprijzen stijgen, maar ook energie- en transportkosten zorgen voor strategische én operationele uitdagingen bij bedrijven. Ondanks deze uitdagingen moeten retailers wel blijven innoveren en investeren in hun bedrijf. Klanten zijn steeds weer op zoek naar een verassende en vernieuwende ervaring wanneer ze een product kopen, maar verwachten tegelijkertijd ook dat dit product duurzaam en circulair geproduceerd is. Hoe combineer je als bedrijf deze Corporate Social Responsibility (CSR) verwachtingen met een klant die ook volledige controle eist over het bezorgingsproces van zijn of haar aankoop?
De afgelopen maanden heeft Supply Value onderzoek gedaan naar de belangrijkste uitdagingen die op dit moment worden ervaren binnen de retailsector, één van onze kernmarkten. Doel van het onderzoek is om aandacht te vragen voor zowel problemen als kansen die retailers ervaren, maar ook om bedrijven informatie en handvatten te bieden in hoe hier het beste mee om te gaan. Onze consultants hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de uitdagingen die ervaren worden in de sector en hebben deze in de praktijk getoetst middels interviews met acht internationale retailers. Deze retailers zijn actief op verschillende vlakken, variërend van food tot fashion en luxury. Sommige retailers focussen zich op fysieke winkels, anderen opereren alleen online of via een ‘omnichannel’ combinatie van kanalen. Dankzij deze interviews heeft Supply Value een goed beeld kunnen krijgen van de uitdagingen binnen de retailsector.