Whitepaper: De transitie naar een circulaire economie
Supply Value heeft in samenwerking met Tilburg University onderzoek gedaan naar implementatie van circulariteit binnen toonaangevende bedrijven. We zijn in gesprek gegaan met twaalf leidende bedrijven uit vijf verschillende industrieën, zowel publiek als privaat. Met de resultaten beantwoorden we drie vragen:
1. Wat is de reden voor het implementeren van circulariteit binnen organisaties?
2. Wat zijn barrières voor implementatie van circulariteit in organisaties?
3. Wat zijn succesfactoren voor implementatie van circulariteit en welke handvatten bieden deze?
De resultaten laten zien dat organisaties circulariteit voornamelijk implementeren om ecologische en economische redenen. De vijf meest urgente barrières voor het implementeren van circulariteit zijn het aanpassen van de organisatiestructuur, opzetten van efficiënte retourstromen en cascades, bewustwording en interesse van consumenten, de prijs van virgin materialen en wet- en regelgeving. De vijf meest belangrijke succesfactoren voor het implementeren van circulariteit zijn circulair productontwerp, ketensamenwerking, het creëren van intern draagvlak, meetbaar maken van circulaire initiatieven en stimulerende wet- en regelgeving. Het Circulair Valuemodel biedt een leidraad voor organisaties met de intentie om circulariteit te implementeren.