Bent u in 2030 in het bezit van een robot?

De impact van technologie op de ontwikkeling van de last-mile delivery.

In 2018 werden er in Nederland 504 miljoen pakketten vervoerd, dit zijn gemiddeld 63 pakketten per huishouden (ACM, 2019). Men voorspelt dat deze aantallen de komende jaren alleen maar toenemen. Dat de consument graag online bestelt, is duidelijk maar wat is de reden van de (online) koopgekte? Meerdere onderzoeken wijzen uit dat het vooral gaat om gemak. Mensen willen een besteld artikel zo snel mogelijk en voor de laagste prijs thuis geleverd hebben op een door henzelf gekozen tijdstip. Deze veranderingen en groei in e-commerce hebben een grote impact op de pakketmarkt en zorgen voor een grote uitdaging voor koeriersbedrijven. Bovendien moeten koeriersbedrijven inspelen op aangepaste wet- en regelgeving. In het bezorgproces van distributiecentrum tot aan de klant, ook wel last-mile delivery genoemd, gaat er de komende jaren veel veranderen. Dat technologie hier een grote rol in zal gaan spelen is vast geen verrassing. Maar hoe gaat technologie de last-mile delivery veranderen en hoe ziet dit proces er over 10 jaar uit?

Vermijden van de ‘dichte deur’

Een van de grootste problemen waar koeriersbedrijven en consumenten op dit moment tegenaan lopen zijn de bezorgtijden. Ongeveer 70.000 pakketjes per dag worden de eerste keer niet succesvol afgeleverd (RTLZ, 2019). De koerier staat vaak voor een dichte deur en vanuit het perspectief van de consument blijft het vervelend dat koeriersbedrijven niet de exacte tijd van bezorgen kunnen geven. Hierdoor zijn veel organisaties, waaronder startups, bezig met de ontwikkeling van verschillende initiatieven. Post NL heeft bijvoorbeeld de pakket- en briefautomaat. Dit zijn kluizen die op centrale plekken in de stad staan waar de consument zelf het pakket op kan halen of versturen wanneer het hem of haar uitkomt. Een ander initiatief is het ‘slimme deurslot’. Een slot dat eenmalig door de bezorger kan worden geopend waardoor hij/zij het pakket binnen kan zetten.  Albert Heijn heeft al een pilot gedaan met het ‘slimme deurslot’ waardoor de bezorger in staat was om de boodschappen tot in de koelkast te bezorgen. Er zijn ook al mogelijkheden die breder geaccepteerd worden zoals de video deurbel. Deze deurbel geeft de bewoner de gelegenheid om met de koerier die voor de deur staat te praten en hem of haar instructies te geven om het pakket op een andere plek te bezorgen. De uitdagingen zitten niet alleen op de technologische kant maar ook bij de acceptatie van de klant. Hoe borg je de privacy van de mensen thuis en van de koerier en hoe garandeer je dat een koerier die het huis betreedt het ook weer keurig achterlaat?

Biedt blockchain een geschikte oplossing?

Drones, Robots en Autonome voertuigen

In de Verenigde Staten wordt druk gewerkt aan de ontwikkeling van mini delivery robots die binnen een straal van 6 kilometer kunnen leveren. Deze robots zijn speciaal ontwikkeld voor het leveren van kleine pakketjes en geschikt om vanuit een lokale winkel snel een pakket bij de consument te bezorgen. Voor afhaalrestaurants en maaltijdbezorgdiensten zal dit kunnen betekenen dat er zonder personeel op een milieuvriendelijke manier bezorgd kan worden.

Ook zijn er al meerdere experimenten gedaan met drones die kleine pakketjes leveren. Echter wordt door functionele problemen, wetgeving en kosten verwacht dat deze innovatie wereldwijd niet in de centra van grote steden gebruikt zal worden. Wel zijn de drones geschikt voor het leveren van medicatie en andere kleine pakketjes op moeilijk bereikbare plekken en in buitenwijken.

Onderzoekers voorspellen dat bezorgbussen steeds autonomer worden en dat technologie een groot deel van de werkzaamheden van een bezorger gaat overnemen: denk naast zelfrijdende voertuigen ook aan technologie die ervoor zorgt dat een bezorger sneller kan parkeren of technologie die het in en uitladen en sorteren van pakketten makkelijker maakt. Er wordt zelfs gesproken over drones die uit bezorgbussen kunnen vliegen om op die manier pakketjes te bezorgen.

Streven naar groen

Naast technologieën die het gemak voor de klant en de koerier verhogen is er ook de nodige wet- en regelgeving die veranderingen in de pakket markt stimuleren of zelfs nodig maken.

Doordat veel steden bezig zijn met het verlagen van de uitstootstandaard zijn koeriersbedrijven genoodzaakt hierop in te spelen. Op dit moment zijn bedrijven druk bezig met een onderzoek naar welk laagemissievoertuig voor hen het meest geschikt is. Coolblue, een webshop gespecialiseerd in consumentenelektronica, heeft een eigen koeriersdienst en bezorgt tegenwoordig kleine pakketten met de e-bakfiets. Ook maaltijdbezorger Thuisbezorgd.nl gebruikt sinds een paar jaar e-bikes in plaats van scooters. Bedrijven kijken naar mogelijkheden om pakketten per (elektrische) fiets te bezorgen maar ook de elektrisch aangedreven bezorgbus is waarschijnlijk binnenkort niet meer uit het repertoire weg te denken.

 

Last-mile delivery in 2030

De voorspellingen voor 2030 gaan nog verder: Om het allemaal nog makkelijker te maken voor de klant leveren volledig autonome koeriersbussen de pakketten af op een centrale plaats in elke buurt. Robots halen het afgeleverde pakket op, brengen het naar onze huizen en leggen het op de voor het pakketje bestemde plek. Er komt een moment waarop ieder huishouden een robot heeft die niet alleen de was doet en bedden opmaakt maar ook pakketjes ophaalt.

Het last-mile delivery proces is aan het veranderen en zal de komende jaren nog meer en sneller veranderen. Koeriersbedrijven zijn bezig met het ontwikkelen van initiatieven om te voldoen aan de klantvraag en om eigen processen te optimaliseren. Dat technologie een rol speelt en een nog grotere rol zal spelen binnen deze initiatieven is duidelijk. Bent u er klaar voor om over 10 jaar volledig autonome voertuigen op de weg tegen te komen en met een robot in huis te wonen?

Wij horen graag wat u van dit artikel vond. Heeft u nog vragen na het lezen van dit artikel? Neem contact op met Supply Value via 088 0555 999 of info@supplyvalue.nl