Lean Management für effizientere und effektivere Prozesse im Gesundheitswesen

De druk op zorgmedewerkers ist mede door de COVID-19 uitbraak hoger dan ooit; eist ein tekort aan zorgverleners en er is mittels COVID-19 een piek, maar ook een structureel toenemende vraag naar zorg. Wat kan er gedaan worden om deze druk (deels) te verlagen? Daarbij werdenT Auch de hoge administratieve belasting van zorgverleners genoemd als een knelpunt. Hoe kunnen we deze administratieve lasten verlagen? Het inzetten van lean management, waarbij continu verbeteren centraal staat, kan het antwoord zijn op beide vragen. In dit inzicht nemen we u kort mee in wat lean management is en hoe dit toepasbaar kan zijn in de zorg.  

Lean management

Lean management richt zich op het creëren van een zo hoog mogelijke waarde voor de klant, tegen zo weinig mogelijk verspilling in het proces, oftewel: zo efficiënt en effectief mogelijk werken. Dankzij het gebruik van lean management worden de processen in een organisatie continu verbeterd. Dit begint bij aankaarten van het probleem en het herkennen van het bijbehorende proces. Aan de hand van een waardestroom analyse worden alle stappen van het proces in kaart gebracht en komen eventuele verspillingen naar boven. Door het proces zo onder de loep te nemen en overbodige stappen te elimineren, wordt het proces efficiënter en effectiever ingericht.  

Schlank management in de zorg 

Ook in de zorg kan het inzetten van lean management processen efficiënter en effectiever maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verbeteren van patiënt- en cliënttevredenheid, die optimaliseren van planningen en het optimaliseren van de verhouding primaire taken en secundaire taken van zorgverleners. Zo is een vaak gehoorde ‘klacht’ von de zorgverleners dat zij veel tijd besteden aan secundaire Arbeit, wie het invullen van patiënten- of cliëntendossiers, het opstellen van rapportages en overleg of overdracht. Die tijd die hieraan besteed wordt, gaat ten koste van de primaire taak, namelijk het verlenen van zorg. Door hier lean management in te zetten en zo het proces te analyseren, kan er gekeken worden of hier sprake is van een ‘verspilling’ en kan deze worden weggenomen 

Hoe ziet bijvoorbeeld het hele proces van het verplegen van een patiënt eruit? Zijn er stappen in dit proces die een verpleegkundige uitvoert die geen directe toegevoegde waarde hebben? Zijn er stappen die op een andere manier ingericht kunnen worden, bijvoorbeeld door deze te verplaatsen naar een medewerker voor wie deze werkzaamheden meer een primaire taak zijn dan voor de verpleegkundigeDoor op deze manier naar alle processen te kijken en eventuele overbodige stappen te elimineren, verloopt het proces efficiënter en effectiever, waardoor het totale proces meer waarde toevoegt voor zowel de patiënt als de zorgmedewerkers en de zorginstellingEen resultaat van een procesverbetering zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat er minder tijd wird besteed aan de administratieve lasten en meer tijd overblijft voor het verlenen van zorg, waardoor meer patiënten kunnen worden behandeld en ook wachtlijstund af zullen nemen.  

Door toepassing van het lean gedachtegoed worden suggesties voor verbeteringen niet alleen aangedragen vanuit bestuurlijk niveaumaar iS die juist de bedoeling dat alle medewerkers meedenken en hun ideeën voor verbetermogelijkheden aandragen, van de baliemedewerker bij ontvangst tot en met de behandeld specialist en de verzorging. Door mensen zelf verbeterpunten aan te laten dragen voor hun eigen werkzaamheden, krijgen zij de mogelijkheid om hun eigen werkzaamheden te verbeteren, wat hen zal motiveren om zich hiervoor in te zetten 

Om het gebruik van lean management te blijven stimuleren is het van belang om de resultaten inzichtelijk te maken. Het gaat hierbij niet alleen om de financiële kant, maar ook om het perspectief van de patiënt en de werknemer: wat zien zij von de resultaten bereikt door de inzet van lean management? Hoe u denze resultaten inzichtelijk kunt maken, leest u hier. 

Ausschreibung 10 Tage

Was bietet Lean Management für Ihre Organisation?

Möchten Sie mehr wissen?

Wir würden gerne hören, was Sie von diesem Artikel halten. Willst du mehr wissen over lean management in de zorg? Of bent u benieuwd wat het gebruik van lean management voor uw organisatie oplevert? Kontaktieren Sie Supply Value unter 088 0555 999 oder info@supplyvalue.nl