Hoe datagedreven is uw organisatie?
Het Data Maturity Model (DMM) is een geavanceerd raamwerk dat Supply Value hanteert om de datagedrevenheid van uw organisatie in kaart te brengen. Het geeft inzicht in hoe organisaties data als strategische waarde kunnen ontwikkelen. Net als de informatie voorziening. De uitkomst van het model bestaat uit vijf niveaus van datavolwassenheid, variërend van niveau 1 (basis) tot niveau 5 (geoptimaliseerd). Elk vertegenwoordigt een steeds geavanceerder en effectiever gebruik van data. Niet alleen het volwassenheidsniveau wordt in kaart gebracht maar ook de deelgebieden waarop acties ondernomen kunnen worden. Zoals data, processen, organisatie en beleid en technologie.
Het DMM is ontwikkeld door het Data Governance Institute (DGI). Een wereldwijde professionele organisatie die best practices op het gebied van data governance en management promoot. Het model is gebruikt voor de vragenlijst die door Supply Value is samengesteld en is gebaseerd op de uitgangspunten dat data een waardevolle bron is, de besluitvorming kan verbeteren, de operationele efficiëntie kan verhogen en die de groei van een organisatie kan stimuleren wanneer deze data effectief wordt beheerd en gebruikt.
Voer samen met een consultant van Supply Value kosteloos de nulmeting van uw datagedrevenheid uit en ontvang advies op maat
De vijf volwassenheidsniveaus van DMM zijn als volgt:
1 Basis: Op dit niveau heeft een organisatie een beperkt begrip van haar data en heeft deze mogelijk geen formele structuur voor databeheer. Data kunnen in silo’s zijn en niet gemakkelijk toegankelijk en er kan weinig tot geen gebruik worden gemaakt van data-analyse of data gestuurde besluitvorming.
2 Herhaalbaar: Op dit niveau heeft een organisatie basisprocessen voor databeheer ingesteld en kan deze een datawoordenboek of catalogus hebben om haar datasets te documenteren. Data beginnen te worden gebruikt voor rapportage en basisanalyses, maar kunnen nog steeds in silo’s worden geplaatst en niet volledig in de hele organisatie zijn geïntegreerd.
3 Gedefinieerd: Op dit niveau heeft een organisatie een meer geformaliseerde structuur en processen voor databeheer, inclusief gedefinieerde rollen en verantwoordelijkheden voor dat databeheer. Data worden gebruikt voor meer geavanceerde analyses en besluitvorming en er is een grotere focus op datakwaliteit en integriteit.
4 Beheerd: Op dit niveau heeft een organisatie een volwassen data governance structuur en een sterke focus op datakwaliteit en integriteit. Data worden geïntegreerd in de hele organisatie en gebruikt voor strategische besluitvorming en bedrijfsplanning. Er is ook een grotere nadruk op databeveiliging en privacy.
5 Geoptimaliseerd: Op dit niveau heeft een organisatie het gebruik van data in de hele organisatie volledig geïntegreerd en geoptimaliseerd. Data worden behandeld als een strategisch middel om bijvoorbeeld bedrijfsgroei en innovatie te stimuleren. Er is een sterke focus op datagedreven werken en continue verbetering van datamanagement.
De DMM kan door organisaties worden gebruikt om hun huidige niveau van datavolwassenheid te beoordelen, te benchmarken en de strategische en operationele verbeterpunten te identificeren. Door het onderstaande formulier in te vullen wordt er contact met u opgenomen door Supply Value en vrijblijvend een afspraak gemaakt om gezamenlijk de enquête in te vullen. Vervolgens wordt het rapport met u besproken.
Figuur 1. Nulmeting en inzicht in toekomstmogelijkheden voor uw organisatie.
De nulmeting datagedreven verbeteren laat in stappen zien waar uw organisatie staat op het gebied van datavolwassenheid, waar u naartoe wilt en hoe uw organisatie daar kan komen. Of u nu een starter bent op het gebied van datagedreven werken of al verder gevorderd. Benieuwd hoe uw organisatie scoort? Vul het onderstaande formulier in en ontvang kosteloos de nulmeting, die u samen met een Supply Value consultant uitvoert, en bijbehorend advies op maat.