De zes stappen naar een passend retourbeleid!
In deze digitale wereld vinden aankopen steeds meer online plaats. E-commerce heeft zich in sneltreinvaart ontwikkeld en de mate waarin consumenten en bedrijven online zaken doen lijkt voorlopig alleen maar toe te nemen. Dit zorgt voor nieuwe vraagstukken bij organisaties, zoals het onderhouden van een aantrekkelijke webshop, het leveren van alle e-commerce bestellingen vanuit distributie centra verdeeld over heel Nederland en het vinden van het juiste business model voor deze nieuwe manier van zaken doen. Een ander belangrijk aspect van online shoppen is de mogelijkheid voor consumenten om een al thuis ontvangen aankoop te retourneren. Zeker voor consumenten van mode items (kleding, schoenen en accessoires) is dit een optie waar veel gebruik van wordt gemaakt. Over het gemiddelde retourpercentage wordt gespeculeerd, maar het is bekend dat dit bij sommige kledingorganisaties boven de vijftig procent ligt. Als een organisatie niet goed om weet te gaan met deze retourstroom, kan dit grote impact hebben op de winstgevendheid van de organisatie. Bovendien kunnen de ambities op het gebied van duurzaamheid een klap oplopen als veel producten bij terugname vernietigd moeten worden.
Wat hier invloed op heeft is het retourbeleid dat organisaties hun klanten aanbieden. Het retourbeleid behelst de voorwaarden waaronder een klant een item mag retourneren. Bijna elke kledingorganisatie heeft een retourbeleid op haar website gepubliceerd, maar hoe kiest een organisatie welke voorwaarden zij hierin willen stellen? Waar baseert een organisatie haar retourbeleid op en hoe kun je als organisatie een eigen retourbeleid vormgeven die past bij de focus die je al eerder hebt gekozen? In dit artikel wordt een stappenplan gepresenteerd waarin je als organisatie het retourbeleid kunt kiezen dat een goede basis kan vormen voor het omgaan met de retouren waar je als e-commerce organisatie mee te maken krijgt.
Wilt u meer weten over het stappenplan, download dan onderstaand artikel. Wilt u aan de slag met het implementeren van de stappen en het vinden van het juiste retourbeleid voor uw organisatie? Neem dan contact op met Jeroen Blankestijn, Consultant Inkoop & Supply Chain Management via 06 15 26 62 41 of j.blankestijn@supplyvalue.nl.