Blijven uw prestaties achter bij de targets en kunt u de vinger niet op de zere plek in het proces leggen? Breng kennis, ervaring en data bij elkaar met de Kaizen-methode en start met continu verbeteren!

Eén van uw producten of diensten voldoet niet aan de klantwensen of blijft maar te hoog in de kosten zitten. U weet niet wat de oorzaak is van het probleem en het lukt maar niet om de situatie op te lossen met het bestaande team. Onze tip: organiseer een Kaizen-evenement. Tijdens dit evenement krijgt u op een efficiënte manier inzicht in de pijnpunten in uw huidige proces en stelt u met de betrokken collega’s een verbeterkalender op waarmee verspillingen worden geëlimineerd en processen worden gestandaardiseerd. Daarnaast wordt een werkwijze opgezet om de verbeterkalender te implementeren, de opgedane kennis met elkaar te delen en een cultuur van continu verbeteren te stimuleren.

Start met continu verbeteren!

Om (productie)processen te stroomlijnen en verspillingen te elimineren is Kaizen een veelgebruikte verbetermethodiek. De van nature Japanse methode gaat uit van verbeteren door voortdurend in kleine stapjes vooruitgaan. Er wordt hierbij vaak gesproken over de ‘Kaizen cultuur’ waarbij het gedachtegoed van Kaizen geïnstitutionaliseerd is in de organisatie en/of in het team. Een belangrijk principe van Kaizen is dat er áltijd ruimte is om te verbeteren. Er mag bij wijze van spreken geen dag voorbijgaan zonder dat verbetering heeft plaatsgevonden. Daarnaast is een uitgangspunt dat het Kaizen principe toepasbaar is voor iedereen binnen de organisatie, van operationeel medewerker tot directeur. Dat wil zeggen dat alle lagen van de organisatie betrokken worden om een eerste stap te maken in de ‘Kaizen cultuur’, zodat de gehele organisatie gaat meedenken en meewerken volgens deze principes.

Eén effectieve methode om de Kaizen cultuur te initiëren bij een organisatie of team, is het organiseren van een Kaizen-evenement. Dit is een intensieve sessie waarbij de Kaizen methodiek in de praktijk wordt toegepast op één of meerdere processen. De focus ligt hierbij op het verbeteren van een specifiek proces of het oplossen van een urgent probleem. Een multidisciplinair team van stakeholders uit alle lagen van de organisatie komt bijeen om verbeteringen van een bepaald proces of werkgebied te ontwerpen en ook direct te implementeren. Dit leidt tot snelle resultaten en een unieke leerervaring. Zo is er op korte termijn van kop tot staart een probleem aangepakt, worden er integrale, keten-brede oplossingen gevonden en werken verschillende afdelingen samen aan het eindresultaat.

Duurzaam resultaat

Een Kaizen-evenement levert ook op de lange termijn veel op. Zo ontstaat er vaak een efficiëntere samenwerking tussen de deelnemende afdelingen. Doordat zij ervaren hebben dat ze een gedeelde verantwoordelijkheid samen kunnen waarmaken door samen problemen te doorgronden en op te lossen, zoeken ze elkaar ook na het evenement makkelijker op. Daarnaast vormt het evenement een bijdrage aan een cultuur van continu verbeteren. Tijdens het Kaizen-evenement wordt gestimuleerd om je kwetsbaar op te stellen en echt met elkaar op zoek te gaan naar de kansen om te verbeteren, niet om een schuldige aan te wijzen. Hiermee kan een positieve en motiverende werksfeer ontstaan, waarin iedereen gedreven is om vooruit te gaan, door iedere dag even stil te staan bij de gerealiseerde verbeteringen en deze successen te vieren. Daarnaast hebben mensen ervaren dat het stellen van hulpvragen aan andere afdelingen loont: zij kunnen en willen je daadwerkelijk helpen. In het beste geval wordt verbeteren leuk en gaan uw medewerkers zelf op zoek naar nieuwe kansen om samen uit te blinken.

Wil jij een hardnekkig proces kick starten? Wil je samenwerking tussen de afdelingen in je organisatie stimuleren? Wil je een cultuur van continu verbeteren stimuleren? En ben je geïnteresseerd hoe een Kaizen-evenement je organisatie hiermee op weg helpt? Download het hele artikel hieronder, of neem direct contact op met Jon van Zwieten op 06-10673981 of j.zwieten@supplyvalue.nl.