Six Sigma
Six Sigma is een methodiek om kwaliteitsproblemen te verhelpen en te voorkomen. Hierbij is het ultieme doel om (nagenoeg) te allen tijde te voldoen aan de eisen of specificaties van de klant; een dergelijk proces levert minder dan 3,4 afwijkingen per miljoen mogelijk afwijkingen op (0,00034%). Six Sigma is een verbetermethodiek geïntroduceerd door Motorola, maar in de schijnwerpers gezet door General Electric. Tegenwoordig is de methode niet alleen in gebruik bij veel grote bedrijven als Essent, Heijmans, Rabobank, MSD, maar wordt deze ook veel toegepast in het midden- en kleinbedrijf.
Kwaliteitsproblemen leveren vaak in een later stadium van het totale proces grote problemen op. Zo moeten producten worden terug gestuurd of diensten moeten opnieuw worden geleverd, wat resulteert in extra werk voor degene die de problemen moeten herstellen. Doordat de problemen naast het ‘reguliere’ werk verholpen moeten worden verholpen loopt de werkdruk op. Wanneer de werkdruk te hoog wordt zullen er nog meer kwaliteitsproblemen ontstaan, doordat werk gehaast wordt uitgevoerd. Vervolgens moeten er weer meer problemen worden hersteld en is er een vicieuze cirkel ontstaan. Een kwaliteitsprobleem moet dan ook in een zo vroeg mogelijk stadium worden aangepakt. Wij zijn er daarom van overtuigd dat de toepassing van Six Sigma in uw processen veel zal opleveren.
DMAIC; Stappenplan
Het stappenplan wat gebruikt wordt bij Six Sigma wordt afgekort met DMAIC, wat staat voor: